Inleiding
We hebben de fietsveiligheid op de Waalseweg verbeterd om ook in het buitengebied een veilige fietsomgeving te bieden. Dit is gedaan door fietsers een duidelijkere plek op de weg te bieden, een schoolzone aan te leggen en snelheidsremmende maatregelen te nemen. Daarnaast is de capaciteit voor fietsparkeren in houten Castellum flink toegenomen, waardoor er meer ruimte is om je fiets te stallen. Tegelijkertijd is er in beide fietstransferia een opruimactie gedaan van fietsen die te lang geparkeerd stonden. Zo houden we voldoende stallingsruimte vrij voor dagelijkse gebruikers.
Ook in het beheer en onderhoud is er veel gebeurd, zo zijn twee houten bruggen vervangen, de meeste verkeerslichten vernieuwd en 52.500 m2 aan elementenverharding met een (ongewenst slecht) D-niveau hersteld. Daarnaast zijn er 26 laadpalen voor elektrisch rijden geplaatst.
Verder is ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo zijn na (ernstige) ongevallen zijn de locaties in met de politie bekeken en met VVN en de Fietsersbond besproken. Waar nodig heeft dit geleid tot aanpassingen aan de situatie ter plekke.
Om ook in de toekomst een goede bereikbaarheid van Houten te borgen is in 2024 een nieuw verkeersmodel ontwikkeld en hebben wij onze inbreng geleverd in diverse regionale aangelegenheden van de U10 en de ontwikkeling van de Rijkswegen. De regionale busverbindingen in beheer bij de provincie zijn verbeterd, het vervoersaanbod is weer bijna terug op niveau van 2019.
Overzicht relevante beleidskaders
Toekomstvisie Houten 2025
Collegeprogramma 2018-2022: Duurzaam, ondernemend en dichtbij!
Programma Duurzaam Houten 2016-2018
Beeldkwaliteitskader (2012)
Startnotitie Groot Onderhoud en vervanging BOR 2014-2054
Kaders vervolgtraject programma BOR
Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk (2017)
Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid (2019)
Nota Parkeernormen Houten 2021
Provinciaal beleid:
Mobiliteitsprogramma provincie
Mobiliteitsvisie
Uitvoeringsprogramma Fiets
Realisatieplan Fiets
Vervoerplan 2023
Programma van Eisen Concessie Utrecht binnen en Concessie Utrecht buiten (provincie Utrecht.nl) openbaar vervoer
Uitvoeringsprogramma knooppunten
U10 beleid:
IRP - Integraal ruimtelijk programma
Utrecht Nabij
Regionaal MobiliteitsProgramma 1.0 (RMP 1.0)
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij de doelstellingen uit dit programma zijn geen verbonden partijen betrokken.
Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Output indicatoren | |||||||
Aantal kilometer verbeterde fietsinfrastructuur | Eigen metingen | 0,4 | 0,4 | 0 | 2 | 2 | |
Betreft de Waalseweg en Piazza.
*Hier wordt bedoeld nieuwe/verbeterde fietsinfrastructuur waarbij het voor de fietser beter wordt in het kader van herinrichting van een weg (bijvoorbeeld omzetten in een fietsstraat, aanleg nieuwe fietssuggestiestroken of een heel nieuw fietspad. Regulier onderhoud telt hier niet in mee.
Aantal ritten met AutoMaatje | Eigen metingen | 1.135 | 1.521 | 2185 | 2.220 | 2971 | |
Aantal ritten met electrische golfkarretjes | Stichting Vervoer Houten | 2.394 | 6.388 | 7.605 | 7.600 | 8863 | |
Toepassing toolbox communityaanpak | Eigen metingen | x | x | 2 | 3 | 3 | |
Outcome indicatoren | |||||||
% Inwoners dat tevreden is over de fietsroutes in Houten | Monitor Sociale Kracht | 97% | 98% | 97% | 98% | n.n.b. | |
Er is in de meest recente Monitor Sociale Kracht geen % over 2024 bekend. | |||||||
% parkeerlocaties met bezettingsgraad >= 90% | Verkeersbureau (1x per 4 jaar) | x | 22% | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
In 2024 vinden deze metingen niet gemeentebreed plaats. | |||||||
% verharding met een slechte (D-) kwaliteit | extern bureau (even jaren), eigen inschatting (oneven jaren) | nb | nb | 13,60% | 12,60% | 14,5% | |
Aantal fietsers per dag op 2 meetpunten | Eigen metingen | 2.264 | 5.279 | 5604 | x | 4717 | |
