Deelprogramma Mobiliteitsbeleid
Wat hebben we bereikt?
Bij dit deelprogramma is alleen de ambtelijke inzet (uren) begroot van degenen die zich bezighouden met het verkeersbeleid. Omdat de doelstellingen sterk verweven zijn met de doelstellingen elders in dit programma en met verkeersveiligheid (programma Veilig), is er bij dit deelprogramma niets opgenomen.
Global Goal 9
Doelstellingen deelprogramma Mobiliteitsbeleid | ||
# | Doelstelling | |
Het deelprogramma Mobiliteitsbeleid heeft tot doel om bij te dragen aan een vitale, duurzame en leefbare samenleving. | ||
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat gaan we daarvoor doen? | Voortgang | Toelichting |
|---|---|---|
De verkeersveiligheid op een hoog niveau houden en waar mogelijk op basis van meer risicosturing verder verbeteren. | ||
We gaan in 2024 verkeersmetingen uitvoeren. Deze kunnen aanleiding geven tot concrete maatregelen en verdere actie. |
| |
De gemeente voert per kwartaal, op eigen initiatief of in het kader van de aanpak ‘Veilige Straat’, metingen uit en raadpleegt de provinciale verkeersveiligheidsmeter op te anticiperen snelheidsoverschrijdingen. Bij overschrijding wordt gezocht naar oplossingen, zoals een handhavingsactie in samenwerking met politie/bewoners/school e.d. of fysieke maatregelen. |
| |
Onderzoek naar de veiligheid van kruispunten auto- en (brom-)fietsverkeer in verband met letselongevallen onder (brom-)fietsers. |
| |
Maatregelen voor het autoverkeer zijn gericht op snelheidsremming van het autoverkeer en het veiliger inrichten van kruispunten met langzaam verkeer. |
| |
Maatregelen voor het (brom)fietsverkeer zijn gericht op het verwijderen van obstakels en het verbreden/verbeteren van de (brom)fietspaden. |
| |
Het deelprogramma Mobiliteitsbeleid heeft tot doel om bij te dragen aan een vitale, duurzame en leefbare samenleving. | ||
We leveren input aan diverse regionale projecten en lokale ruimtelijke plannen om tot een samenhangend systeem van mobiliteitsnetwerken te komen. |
| |






