Deelprogramma Autoverkeer
Wat hebben we bereikt?
De vervangingen van de verkeersregelautomaten, inclusief lantaarns, is goed verlopen. Bij de ingebruikname voerden we een aantal aanpassingen door. Na een paar kleine correcties werkt alles naar tevredenheid. In de wegvakken waar asfaltonderhoud is uitgevoerd, lieten we tevens de detectielussen vervangen.We besloten de nieuwe VRI’s uit te voeren naar iVRI ready, waardoor de optie blijft bestaan om de automaten in de toekomst, wanneer het beleid hier om vraagt, om te bouwen naar volledige iVRI’s.
Wij voerden in 2024 op 15 locaties parkeerdrukmetingen uit, deels in verband met werkzaamheden, deels naar aanleiding van meldingen door bewoners. Op een locatie in Houten Zuid gaan we op zoek naar een oplossing omdat de parkeerdruk daar de norm van de gemeente overschrijdt.
In het afgelopen jaar plaatsten we 26 laadpalen. De verbetering van de participatie, ingezet in 2023, bij het plaatsen van laadpalen en het verbeteren van de informatievoorziening op de website werpt zijn vruchten af. We zijn meer in gesprek met inwoners over de verschillende locaties en zien hierdoor de bezwaren tegen de komst van een laadpaal afnemen.
We onderzochten de mogelijke opwaardering van de Kanaaldijk-Zuid naar een gebiedsontsluitingsweg. Gebleken is dat dit geen meerwaarde heeft. Uit dat onderzoek blijkt dat er relatief weinig verkeer van zo’n gebiedsontsluitingsweg gebruik zal maken en dat de drukte op andere wegen op het Eiland van Schalkwijk maar beperkt zal afnemen. In de Agenda Buitengebied richten we ons vooral op verbetering van de infrastructuur voor voetgangers en fietsers; daar is de grootste winst te behalen. Grote knelpunten in de automobiliteit zijn er immers niet. Investeren van veel geld in een weg die geen knelpunten oplost is dan ook niet te rechtvaardigen.
Verharding
Alle voorgenomen onderhoudswerkzaamheden aan de asfaltverharding, zoals de reconstructie van voetpaden en het asfalteren van De Staart, de Rondweg (tussen de wijk het Mos en De Koppeling), kruisingsvlakken aan de Jhr. Ramweg en een deel van de Achterdijk hebben wij uit laten voeren. Alleen het onderhoud van de fietspaden de Gaarde en het Imkerspad zijn vanwege raakvlakken met regionale fietsverbindingen (doorfietsroute met subsidie) doorgeschoven naar 2025.
Op meer dan 200 wegvakken voerden wij klein of groot onderhoud aan de elementenverharding uit. In totaal is er in 2023 en 2024 meer dan 52.500 m2 aan elementenverharding met een (ongewenst slecht) D-niveau hersteld. Toch bleek het percentage D-niveau na het inlezen van de laatste weginspectie van 2024 helaas te zijn toegenomen. Namelijk van 13,84% in 2023 naar 14,5 %. Voor alle verharding (inclusief asfalt) was het percentage 13,6% in 2023. Dit is gelijk gebleven in 2024.
Het grootonderhoud aan elementenverharding betrof onder andere de locaties Baarssloot en Hendrikweg. We deden buurtgericht klein onderhoud aan elementenverharding in onder andere de buurten de Muren, De Stenen, Bermen, Weide en de Gildes.
Civieltechnische kunstwerken
- Twee houten bruggen vervingen we door betonnen bruggen (overloop uit jaarprogramma 2023). Er is ook een stuw vervangen
- Van twee bruggen zijn de houten palen vervangen. Er is ca. 200 meter beschoeiing vernieuwd.
- Bij twee tunnels zijn de trappen geïnjecteerd waardoor wateroverlast/gladheid in de winter voorkomen wordt.
- Op diverse locaties in de lange brug over de Rietplas voerden we houtrotreparaties en vervingen we delen.
- Het schilderwerk aan 14 bruggen en 2 tunnels is aanbesteed en wordt in de eerste helft van 2025 uitgevoerd. Dit geldt ook voor de renovatie van 3 bruggen en een steiger uit het programma van 2024.
- Het bestek voor het reinigen van de civieltechnische kunstwerken actualiseerden we en besteedden we op nieuw aan.
Er is een areaal inspectie uitgevoerd door een externe deskundige waarmee het MJOP 2026-2030 wordt geoptimaliseerd. Ook is een start gemaakt met het opstellen van een bestek voor een raamovereenkomst voor het onderhoud aan de kunstwerken in de komende 4 jaar.
Global Goal 9, 11 en 13
Doelstellingen deelprogramma Autoverkeer | ||
# | Doelstelling | |
1 | Goed functionerende rondweg. | |
|---|---|---|
2 | Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet. | |
3 | Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers | |
4 | Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden. | |
5 | Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen we de automobiliteit. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wat gaan we daarvoor doen? | Voortgang | Toelichting |
|---|---|---|
Goed functionerende rondweg. | ||
We bereiden de vervanging van 16 verkeersregelautomaten voor. Het streven is dat alle automaten eind 2025 zijn vervangen door moderne automaten. |
| |
We doen onderzoek naar de impact van woningbouw op de doorstroming van de Rondweg en De Koppeling. Benodigde aanpassingen worden in beeld gebracht. |
| |
We zorgen dat alle mobiliteitsthema's, waaronder de doorstroming van autoverkeer, goed worden meegenomen in de omgevingsvisie. |
| |
Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet. | ||
We blijven ons inzetten voor realisatie van een volledige aansluiting op de A12 (Houten-Oost) |
| |
Het ontwerp voor het kruispunt N410-Binnenweg-rondweg is vastgesteld en de subsidie is toegekend. |
| Het ontwerp is nog niet definitief vastgesteld, dit vindt plaats in 2025. De subsidie is wel toegekend. |
Wij dragen bij aan uitwerking van de bestuursovereenkomsten met Rijkswaterstaat over de A27/A12 Ring Utrecht en A27 Houten-Hooipolder |
| |
Wij zijn betrokken bij het mogelijke alternatief voor het Tracébesluit Ring Utrecht (ARU) |
| |
Wij zijn betrokken bij de werkzaamheden van de verbreding A27 tussen Houten en Hooipolder (onherroepelijk Tracébesluit). |
| |
Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers | ||
Uitvoeren van klein en groot onderhoud en vervanging van de wegverhardingen, civieltechnische kunstwerken en verkeersregelinstallaties. In dit kader wordt de komende jaren getracht het aandeel (slechte) D-kwaliteit van de verharding te verkleinen tot 5% of minder. Ook wordt de vervanging van de VRI’s door “intelligente” iVRA’s Ready in 2024 afgerond. |
| |
Wij gebruiken bestratingsmaterialen die voor minimaal 15% gerecycled zijn. Bij asfaltwegen bestaat minimaal 60% van de onderlaag en 30% van de tussenlaag uit gerecycled materiaal. |
| |
Het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door voldoende openbare laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen. Bestaande locaties blijven monitoren en indien nodig uit breiden, met meer participatie dan voorheen. |
| |
In het kader van het project Sterke Veilige Lekdijk worden onder andere maatregelen getroffen aan de weg op de Lekdijk. In 2024 worden hier voorbereidingen voor getroffen. |
| Het project Sterkte Lekdijk is vertraagd, waardoor de aanpassingen aan het wegprofiel ook pas later kunnen worden uitgevoerd. |
Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden. | ||
De werken aan een community aanpak (mbt klachten over parkeren in de wijk) |
| |
we blijven proactief laadpalen plaatsen. |
| |
Toetsing van nieuwe plannen op de parkeerdruk |
| |
Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen we de automobiliteit. | ||
We stimuleren het gebruik van deelauto's. |
| |
We blijven laadpalen plaatsen, we zullen hierin meer proactief acteren |
| |

















