JAARREKENING

Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar

(Bedragen x €1000)

Nr.

Programma

Bedrag
begroot
primitief
uitgaven
2024

Bedrag
begroot
primitief
inkomsten
2024

Saldo
begroot
primitief

2024

Bedrag
begroot
uitgaven na
wijziging
2024

Bedrag
begroot
inkomsten na
wijziging
2024

Saldo
begroot na
wijziging

2024

Bedrag
werkelijke
uitgaven

2024

Bedrag
werkelijke
inkomsten

2024

Saldo
werkelijk


2024

00.

Voor en met inwoners

5.722

1.021

-4.701

6.135

1.021

-5.114

6.245

1.160

-5.085

01.

Samen Leven

70.688

12.731

-57.957

75.700

16.513

-59.186

72.748

17.003

-55.746

02.

Duurzame leefomgeving

43.804

31.575

-12.229

38.200

26.402

-11.799

25.821

16.638

-9.183

03.

Goede bereikbaarheid

6.454

2.866

-3.588

8.356

4.107

-4.249

5.049

1.490

-3.560

04.

Integrale veiligheid

5.152

610

-4.542

6.463

7.352

889

6.311

7.487

1.176

Totaal programma's

131.820

48.803

-83.017

134.854

55.395

-79.459

116.174

43.777

-72.397

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

54

-82.211

82.157

3

-84.891

84.888

0

-84.919

84.919

Lokale heffingen

1.107

-15.487

14.381

1.107

-15.487

14.381

1.145

-15.692

14.547

Onvoorzien

68

0

-68

0

0

0

0

0

0

Overhead

17.113

-352

-16.762

17.804

-766

-17.038

17.470

-791

-16.679

Overige baten en lasten

1.637

-1.201

-435

1.951

-811

-1.139

2.543

-844

-1.699

Saldo financieringsfunctie

216

-10

-206

-141

15

126

123

-205

83

Waarvan dividend

0

-10

10

0

-10

10

0

-11

11

Vennootschapsbelasting (VpB)

28

0

-28

28

0

-28

18

0

-18

Totaal Algemene dekkingsmiddelen

20.221

-99.261

79.040

20.751

-101.941

81.190

21.299

-102.451

81.153

Saldo van baten en lasten (voor mutaties reserves)

152.042

148.064

-3.978

155.605

157.336

1.731

137.473

146.229

8.756

Mutaties reserves

Goede bereikbaarheid

1.876

1.042

-835

1.741

1.314

-427

2.056

536

-1.520

Samen Leven

0

29

29

1.111

364

-747

1.111

277

-834

Duurzame leefomgeving

1.378

1.135

-243

1.513

1.477

-35

2.197

1.618

-579

Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie

500

5.538

5.038

1.711

7.974

6.262

3.073

7.119

4.046

Integrale veiligheid

0

0

0

5.631

0

-5.631

5.631

0

-5.631

Saldo mutaties reserves

3.754

7.743

3.989

11.707

11.129

-578

14.067

9.549

-4.518

Gerealiseerd resultaat

Gerealiseerd resultaat

155.796

155.808

12

167.312

168.465

1.153

151.540

155.778

4.238

Toelichting op staat van baten en lasten per programma

Programma

Bedrag
begroot
uitgaven na
wijziging
2024

Bedrag
werkelijk
uitgaven

2024

Saldo
werkelijk
+ = voordeel
- = nadeel
2024

Bedrag
begroot
inkomsten na
wijziging
2024

Bedrag
werkelijk
inkomsten

2024

Saldo
werkelijk
+ = voordeel
- = nadeel
2024

LASTEN
x € 1.000

BATEN
x € 1.000

Voor en met inwoners

6.135

6.245

-110

-1.021

-1.160

139

Samen Leven

75.700

72.748

2.952

-16.513

-17.003

489

Duurzame leefomgeving

38.200

25.821

12.380

-26.402

-16.638

-9.764

Goede bereikbaarheid

8.356

5.049

3.307

-4.107

-1.490

-2.617

Integrale veiligheid

6.463

6.311

152

-7.352

-7.487

135

Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie

20.751

21.299

-548

-101.941

-102.451

511

Gerealiseerde totaalsaldo van baten en lasten

155.605

137.473

18.132

-157.336

-146.229

-11.107

Mutaties reserves:

Samen Leven

1.111

1.111

0

-364

-277

-87

Duurzame leefomgeving

1.513

2.197

-684

-1.477

-1.618

141

Goede bereikbaarheid

1.741

2.056

-315

-1.314

-536

-778

Integrale veiligheid

5.631

5.631

0

0

0

0

Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie

1.711

3.073

-1.361

-7.974

-7.119

-855

167.312

151.540

15.772

-168.465

-155.778

-12.687

Gerealiseerd resultaat

4.238

Voor en met inwoners

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

00.01 Inwonersparticipatie
Op basis van actuariële berekeningen is de storting in de voorziening wethouderspensioenen verhoogd met €143.000.

-143

0

Diverse verschillen < €150.000

33

0

0

139

Subtotaal Baten en Lasten

-110

139

Totaal Voor en met inwoners

-110

139

Samen Leven

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

01.01 Gezondheid - gestegen kosten maatschappelijke partners

196

0

01.01 Gezondheid:
Diverse verschillen < 150.000

0

-47

01.01 Gezondheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. binnensportaccommodaties, regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en collectieve zorgverzekering minima)

359

0

01.02 Saamhorigheid - afwikkeling boekwaarde Huis van Houten:
Op 27 september 2024 is de raad geïnformeerd in een RIB (851063) dat de verhuizing van de huidige gebruikers van het Huis van Houten naar een tijdelijke locatie voorlopig moet worden uitgesteld. De financiële consequenties daarvan zijn in de laatste begrotingswijziging van 2025 (de slotwijziging) opgenomen. Daarin is niet opgenomen de consequenties voor de begrote afboeking van de boekwaarde van het bestaande pand Huis van Houten. Deze stond in 2024 begroot voor € 2.455.000 en zou ten laste worden gebracht van de beklemde algemene reserve. Door de geschetste ontwikkelingen vindt dit op een later moment plaats. Dat betekent dat er een onderschrijding is van de lasten van € 2.455.000, maar dat ook de begrote onttrekking aan de beklemde algemene reserve van € 2.455.000 leidt tot een onderschrijding van de baten. Per saldo is dit neutraal.

2.455

0

01.02 Saamhorigheid - Sociaal Team:
Het jaar 2024 is voor de Stichting Sociaal Team met een positief saldo afgesloten. Als gevolg hiervan stort het Sociaal Team € 405.285 van de bijdrage terug aan de gemeente Houten. Het positieve saldo is voornamelijk veroorzaakt doordat de werkelijke personeelsbezetting lager uitkwam dan begroot. Dit verschil in de FTE werd veroorzaakt door personeelsverloop en krapte op de arbeidsmarkt; inmiddels is de personeelsbezetting weer op orde.
Daarnaast was er in de begroting geen rekening gehouden met ontvangen ziekengelden van het UWV inzake de wet WAZO (Wet Arbeid en Zorg) en hieraan gekoppeld opnamen van ouderschapsverlof.

405

0

01.02 Saamhorigheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. Houtense werktafel, Op Koers, huisvesting sociaal culturele centra, inburgering, toegerekende overheadkosten)

782

0

01.02 Saamhorigheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. inburgering en huisvesting sociaal culturele centra)

0

-154

01.03 Leren en werken - Bijstand voor zelfstandigen (BBZ):
Er hebben minder inwoners gebruik gemaakt van de BBZ.

212

0

01.03 Leren en werken - Bijstandsverlening en inkomensvoorziening:
De afwijking op de lasten BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) zit niet zo zeer op hogere aantallen, maar is een gevolg van een rekenfout bij de WIL. Dit wordt nader toegelicht bij de behandeling van het jaarverslag van de WIL.

-463

0

01.03 Leren en werken - Bijstandsverlening en inkomensvoorziening:
De baten voor BUIG worden geraamd op basis van BUIG prognoses van het Rijk. Deze bedragen zijn nog niet bekend bij het opstellen van de Houtense begroting.

0

827

01.03 Leren en werken - Bijzondere bijstand:
Voor inkomensondersteuning waren er minder aanvragen dan WIL verwacht had. Er was met name een stijging in aanvragen statushouders verwacht maar deze bleef uit. Het aantal aanvragen is moeilijk voorspelbaar.

0

152

01.03 Leren en werken - Minimabeleid:

Ondernemer Centraal (60k voordeel):
Aanvankelijk was er een budget van €39.000 vastgesteld voor Ondernemer Centraal. Halverwege het jaar ontstond de verwachting dat dit bedrag onvoldoende zou zijn, waarop werd besloten tot een budgetverhoging. Later bleek echter dat deze inschatting was gebaseerd op onjuiste informatie, waardoor de verhoging niet noodzakelijk was geweest.

Basisdienstverlening Schuldhulpverlening (47k voordeel):
De basisdienstverlening schuldhulpverlening is sinds 2024 een nieuwe beleidsontwikkeling. In samenwerking met WIL is onderzocht welke onderdelen van deze dienstverlening direct in 2024 geïmplementeerd konden worden en welke onderdelen een langere termijn vergen. Om deze reden is een beperkt deel van de nieuw ontvangen structurele middelen ingezet.

SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek (21k voordeel):
Binnen de SPUK wordt gewerkt met normbedragen op basis van bandbreedtes in het aantal gedupeerden.
Gemeente Houten valt in de categorie van 50-100 gedupeerden en ontvangt op basis daarvan normbedragen voor de werkzaamheden voor de consulent brede ondersteuning.
De daadwerkelijk gemaakte kosten liggen echter lager dan het ontvangen normbedrag.

Overigen (25k)

153

0

01.03 Leren en werken - Toegerekende overheadkosten (doorbelaste kostenplaatsen):
Tijdens het opstellen van de begroting worden de kostenplaatsen op basis van voorcalculatie aan de producten doorbelast. Als gevolg van de regels Besluit begroting en verantwoording (BBV) worden de kostenplaatsen bij de jaarrekening op basis van de werkelijke kosten (salarissen en inhuur van derden) doorbelast aan de producten.

181

0

01.03 Leren en werken - Zorg in natura (ZIN) jeugd:
Binnen de T3 prognose voor uitgave ZIN Jeugd is gebleken dat er een begrotingsoverschrijding is van 1,4 miljoen. N.a.v. de T2-rapportage is de begroting voor 2024 al opgehoogd, maar dit blijkt onvoldoende te zijn geweest. In 2024 is er op meerdere inkoopsegmenten (Ambulant en Gezinsvormen) meer zorg beschikt en gedeclareerd dan er op basis van cliëntaantallen en zorgomvang vooraf begroot is. Er is een enorme toename aan kosten per cliënt gemaakt op de Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg (SGGZ) en op de Begeleiding Midden en Zwaar. Dit heeft te maken met de complexiteit van problematiek bij cliënten, grotere inzet van ambulante hulpverlening om thuiszitters richting onderwijs te krijgen, maar ook om cliënten langer thuis te laten wonen. Daarnaast heeft de vierkant financiering van Gezinsvormen onvoldoende begroot voor de grotere inzet ambulante zorginzet (denk aan GGZ behandeling of begeleiding om crisis te voorkomen) die de cliënten binnen dit segment nodig hadden.

-1.406

0

01.03 Leren en werken:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. onderwijshuisvesting, BBZ, onderwijs achterstandenbeleid)

0

-272

01.03 Leren en werken:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. voordeel bij kinderopvang doelgroepen en PGB jeugd, nadeel bij uitvoeringskosten Werk en Inkomen)

84

0

01.04 Thuis
Diverse verschillen < 150.000

53

0

0

-18

01.99 Programmabrede kosten
Diverse verschillen < 150.000

-60

0

Afronding

1

0

0

1

Subtotaal Baten en Lasten

2.952

489

Reserves

01.99 Programmabrede kosten - onttrekking reserves:
De kosten voor intensivering aanpak statushouders zijn opgevangen binnen de begroting van de houtense werktafel. Halverwege 2024 is een verkeerde inschatting gemaakt dat hiervoor extra incidentele middelen vanuit de bestemmingsreserve Programma Transities in Samenhang voor nodig waren.

0

-87

Subtotaal Reserves

0

-87

Totaal Samen Leven

2.952

402

Duurzame leefomgeving

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

02.01 Wonen
Diverse verschillen < € 150.000

53

0

0

6

02.02 Commerciele voorzieningen
Diverse verschillen < € 150.000

30

0

0

18

02.03 Leefomgeving
Diverse verschillen

0

180

02.03 Leefomgeving
Diverse verschillen < € 150.000

114

0

02.04 Gebiedsontwikkeling
De verwachte uitgaven en inkomsten (zie ook baten) in de grondexploitatie zijn achtergebleven i.v.m. besluitvorming die later plaatsvind bijvoorbeeld omdat gewacht wordt op de vaststelling visie CMK , contractvorming Hofstad 4B of vergunningverlening door de Provincie.
In de begroting en de jaarstukken wordt het resultaat uit de grondexploitaties budgetneutraal opgenomen. Dit gebeurt door een mutatie in de boekwaarde te verantwoorden.

10.513

0

02.04 Gebiedsontwikkeling
De verwachte uitgaven en inkomsten (zie ook baten) in de grondexploitatie zijn achtergebleven i.v.m. besluitvorming die later plaatsvind bijvoorbeeld omdat gewacht wordt op de vaststelling visie CMK, contractvorming Hofstad 4B, vergunningverlening door Provincie en het afnemen van de laatste 2 kavel Werklandschap welke eind 2024 zouden plaatsvinden. Dit is Q1 2025 geworden.
In de begroting en de jaarstukken wordt het resultaat uit de grondexploitaties budgetneutraal opgenomen. Dit gebeurt door een mutatie in de boekwaarde te verantwoorden.

0

-10.345

02.04 Gebiedsontwikkeling
Implementatie omgevingswet betreft raming op basis van uitkering conform circulaire gemeentefonds € 187.000 welke onderdeel uitmaken van de totaal uitgaven en kleine onderschrijdingen binnen dit taakveld.
Het onderdeel implementatie Omgevingswet heeft voor een totaalbedrag van € 193.000 geen invloed op het saldo van de jaarrekening omdat de werkelijk kosten t.l.v. de bestemmingsreserve worden gebracht.
Een lagere doorbelasting vanuit de Kostenplaats VTH van € 130.000 en een kleine onderschrijding van € 17.000

340

0

02.04 Gebiedsontwikkeling
In 2024 heeft een winstneming grondexploitatie plaatsgevonden van € 1.273.000 Dit gebeurt met behulp van de percentage of completion (poc) methode. Bij de poc methode wordt deze winstneming als percentage berekend op basis van het % kosten te vermenigvuldigen met het % opbrengsten die zijn gerealiseerd per individuele grondexploitatie.

0

1.273

02.05 Duurzaam en energietransitie
Betreft een hogere raming van de inkomsten voor SPUK CDOKE, LAI en Energiearmoede in totaal € 515.000 ter dekking van de te maken kosten. Echter dit betreft een balanspost en heeft geen invloed op het saldo van de jaarrekening.

0

-515

02.05 Duurzaam en energietransitie
De uitgaven in het kader van de SPUK’s voor de CDOKE € 806.000, Energiearmoede € 150.000 en LAI € 285.000 zijn functioneel geraamd. Op basis van realisatie zijn bij de jaarrekening de daadwerkelijke kosten van €476 .000 in het kader van verwerkt en komen de resterende bedragen op de balans.  Zie ook de baten. Daarnaast een onderschrijding op de uitvoering van het energieplan 2023-2025 van € 87.000
Deze onderschrijding heeft geen invloed op het saldo van de jaarrekening i.v.m. balansposten.

667

0

02.05 Duurzaamheid en energietransitie
Diverse verschillen < € 150.000

144

0

02.05 Duurzaamheid en energietransitie
Lagere inkomsten uit afvalstoffenheffing € 149.000 en een lagere vergoeding voor overige diensten t.b.v. afvalstromen           € 50.000

0

-199

02.05 Duurzaamheid en energietransitie
Lagere kosten afvalstoffen i.v.m. afrekening AVRU voor restafval en GFT € 201.000

201

0

02.06 Landschap en recreatie
Diverse verschillen < € 150.000

58

0

02.06 Landschap en recreatie
Diverse verschillen < 150.000

0

-17

02.07 Cultuurhistorie en archeologie
Diverse verschillen < 150.000

13

0

02.07 Cultuurhistorie en archeologie
Lagere salariskosten RAZU

187

0

02.07 Cultuurhistorie en archeologie
Lagere salarislasten RAZU leiden tot een lagere vergoeding van de RAZU

0

-165

02.99 Programmabrede kosten
Diverse verschillen < 150.000

60

0

Subtotaal Baten en Lasten

12.380

-9.764

Reserves

Diverse onttrekkingen < 150K

0

141

Mutaties op basis van de jaarrekening betreffen de egalisatiereserves voor afval, riolering, kunstwerken en verlichting € 417 k. Storting in de bestemmingsreserve Volkshuisvesting in het kader van het anti-speculatiebeding € 65 k. Storting in de reserve implementatie omgevingswet op basis van algemene uitkering € 183 k. en overige € 19 k.

-684

0

Subtotaal Reserves

-684

141

Totaal Duurzame leefomgeving

11.696

-9.623

Goede bereikbaarheid

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

03.01.Mobiiteitsbeleid
Diverse verschillen < € 150.000

10

0

03.01.Mobiliteitsbeleid
Diverse verschillen < € 150.000

0

-1

03.02.Autoverkeer
Diverse verschillen < € 150.000

633

0

0

-107

03.02.Autoverkeer
Herstel Kanaaldijk Oost op basis van samenwerkingsovereenkomst met Rijkswaterstaat (RWS)

0

-2.378

03.02.Autoverkeer
Op basis van een samenwerkingsovereenkomst met RWS en HDSR voert de gemeente Houten de regie over het project Kanaaldijk-Oost waarbij werkzaamheden worden uitgevoerd voor het herstel van het dijklichaam, de weg en de kanaalsloot. RWS heeft hiervoor budget beschikbaar gesteld, projectleiding komt voor rekening van de gemeente Houten. In de begroting van de gemeente Houten worden de uitgaven van de gemeente (€ 2,55 miljoen) voor het grootste gedeelte gecompenseerd door inkomsten vanuit RWS (€ 2,38 miljoen), de kosten voor projectleiding komen ten laste van de bestemmingsreserve Beheer Openbare Ruimte. Onderzoek naar technische risico's heeft veel tijd in beslag genomen, waardoor in 2024 nog maar beperkt werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daardoor is sprake van forse onderschrijdingen, voor de lasten € 2,5 miljoen, voor de baten € 2,38 miljoen. Deze resterende budgetten worden via resultaatbestemming overgebracht naar 2025.

2.497

0

03.03.Fietsverkeer
Diverse verschillen < € 150.000

51

0

0

18

03.04. Openbaar Vervoer
Diverse verschillen < € 150.000

150

0

03.04.Openbaar vervoer
Diverse verschillen < € 150.000

0

-150

03.99.Programmabrede kosten
Diverse verschillen < € 150.000

-34

0

Subtotaal Baten en Lasten

3.307

-2.618

Reserves

Onttrekkingen reserves
Diverse afwijkingen < € 150.000

0

-620

Onttrekkingen reserves
Per abuis is op programma Goede Bereikbaarheid een begrote onttrekking aan de bestemmingsreserve Straatverlichting opgenomen voor toegenomen energielasten van de openbar verlichting. De exploitatie van het product Straatverlichting sluit met een positief saldo (€ 206 K). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de investeringen voor verduurzaming nog niet zijn afgerond en er nog geen sprake is van kapitaallasten. Daardoor is er sprake van een storting in de bestemmingsreserve Straatverlichting in plaats van een begrote onttrekking (€ 158 K) aan de reserve. Deze mutatie is echter verantwoord onder het programma Duurzame Leefomgeving.

0

-158

Stortingen reserves
Diverse afwijkingen < € 150.000

-25

0

Stortingen reserves
Op basis van het MJOP voor groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte worden kapitaallasten van deze investeringen in mindering gebracht op de storting in de bestemmingsreserve Beheer Openbare Ruimte. In 2024 zijn er nog geen investeringen afgerond en dus ook nog geen kapitaallasten in mindering op de storting gebracht. Nadeel € 290 K.

-290

0

Subtotaal Reserves

-315

-778

Totaal Goede bereikbaarheid

2.992

-3.396

Integrale veiligheid

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

04.01 Sociale veiligheid en Openbare orde
Diverse verschillen < 150.000

172

0

0

-38

04.02 Fysieke veiligheid en crisismanagement
Diverse verschillen < 150.000

-20

0

0

173

Subtotaal Baten en Lasten

152

135

Totaal Integrale veiligheid

152

135

Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

A1 Lokale heffingen
De ontvangen onroerende zaakbelasting gerelateerd aan niet-woningen is afgerond € 212.000 hoger dan begroot.

0

212

A1 Lokale heffingen
Diverse verschillen < €150.000

0

-7

A1 Lokale heffingen
Diverse verschillen < €150.000

-38

0

A2 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Diverse verschillen < €150.000

0

28

A2 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Diverse verschillen < €150.000

3

0

A3 Overhead
Diverse verschillen < €150.000

35

0

0

25

A3 Overhead
Door met name de vertraging van de migratie ASAPcloud waren de ICT-lasten lager dan begroot.

299

0

A4 Saldo financieringsfunctie
De gerealiseerde rentebaten schatkistbankieren zijn €194.000 euro hoger uitgevallen dan begroot.

0

194

A4 Saldo financieringsfunctie
De rente als onderdeel van de kapitaallasten van het meerjarenonderhouds- en water- en rioleringsplan is € 152.000 hoger uitgevallen dan begroot.

-152

0

A4 Saldo financieringsfunctie
De rentelasten gerelateerd aan de rekening-courant en leningen is €112.000 euro hoger uitgevallen.

-112

0

A4 Saldo financieringsfunctie
Diverse verschillen < €150.000

0

26

A5 Vennootschapsbelasting
Diverse verschillen < €150.000

9

0

A6 Overige baten en lasten
Bouwen aan Houten maakt onderdeel uit van de immateriële vaste activa. Binnen de wettelijke termijn van 5 jaar moet dit immateriele vaste activum (onderzoeken) opgenomen zijn in een grondexploitatie. Dat is niet haalbaar, daarom vindt afboeking plaats. Ter dekking van deze kosten vindt een onttrekking uit de Bestemmingsreserve Bouwen aan Houten plaats. Deze reserve is speciaal voor dit doel ingesteld.

-1.511

0

A6 Overige baten en lasten
De migratie van componenten van ASAPCloud is vertraagd. Hierdoor zijn de kosten voor ict voor derden lager uitgevallen.

410

0

A6 Overige baten en lasten
De raad heeft in 2022 besloten om een extra bijdrage te doen aan de verduurzaming van Fort Honswijk van € 275.000. Deze bijdrage heeft in 2022 niet plaatsgevonden en is nu bij de afsluiting van de investering toegevoegd.

-275

0

A6 Overige baten en lasten
Diverse verschillen < €150.000

127

0

0

2

A6 Overige baten en lasten
Er hebben btw-afrekeningen uit voorgaande jaren plaatsgevonden en de voorziening dubieuze debiteuren is bijgesteld.

0

157

A6 Overige baten en lasten
ICT inkomsten van werkzaamheden voor derden zijn lager

0

-126

A6 Overige baten en lasten
Tussentijdse wijzigingen in de personeelsbegroting worden via "saldo kostenplaatsen" in de programma's begroot. In de jaarrekening staan de personeelskosten verdeeld over alle producten en er is daarom op "saldo kostenplaatsen" geen realisatie.

207

0

A6 Overige baten en lasten
Via de 2e bestuursrapportage 2024 is het budget voor personeelskosten verhoogd. Deze verhoging is in dit programma begroot, de realisatie heeft plaatsgevonden op de diverse producten in de andere programma's.
In de paragraaf bedrijfsvoering staat een overzicht van alle personeelskosten

450

0

Subtotaal Baten en Lasten

-548

511

Reserves

A8 Dotaties reserves
De tussentijdse winstname Vinex is gedoteerd aan de reserve Concern Weerstandsvermogen grex. De verplichte tussentijdse winstname wordt jaarlijks bij het opstellen bepaald.

-1.273

0

A8 Dotaties reserves
Het resterende saldo van de bestemmingsreserve Bouwen aan Houten en is toegevoegd aan de reserve Concern Weerstandsvermogen grex.

-88

0

A8 Onttrekkingen reserves
Door het afboekingen van immateriele activa binnen de verplichte wettelijke termijn, heeft een onttrekking plaatsgevonden uit de hiervoor ingestelde bestemmingsreserve Bouwen aan Houten. Het resterdende saldo van deze reserve is niet meer nodig en daarom vrijgevallen.

0

1.600

A8 Onttrekkingen reserves
Vanwege de vertraging van de verhuizing Huis van Houten heeft de hiervoor benodigde onttrekking uit de algemene beklemde reserve niet plaatsgevonden.

0

-2.455

Subtotaal Reserves

-1.361

-855

Totaal Algemene dekkingsmiddelen en ondersteuning organisatie

-1.909

-344

Totaal

15.773

-12.687

(+ voordeel / - nadeel)

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2025 15:33:08 met de export van 08/13/2025 15:26:33