JAARREKENING

Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
(concept jaarrekening 2024 d.d. 19 maart 2025 en aangepast voor cijfers WIL)

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 19 maart 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves (€ 151,5 miljoen) en is daarmee vastgesteld op € 4,5 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en
lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 17,9 miljoen bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 4,5 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 1,5 miljoen acceptabel op basis van door de raad vastgestelde afspraken.

De geconstateerde afwijkingen kunnen als volgt worden weergegeven:

Begrotingscriterium

Bedragen x € 1.000

1a. Overschrijding lasten op programma’s

                             € 1.923

1b. Overschrijding investeringskredieten

€ 45    

2. Ongeautoriseerde reservemutaties

€ 141

3.Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten, investeringen en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of niet tijdig aan de raad zijn gemeld.

€ 15.353

Totaal begrotingsonrechtmatigheden

€ 17.462

4.a Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid. (Financiële verordening 2024 art.10).

€ 1.511

4.b De niet acceptabele begrotingsonrechtmatigheden worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering toegelicht.

€15.951

Voorwaardencriterium

5. Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed (inhoudelijk hier toelichten en in de paragraaf bedrijfsvoering).

€ 438

M&O criterium

6. Geen bevindingen

€ -

Totaal onrechtmatigheden (begroting, voorwaarden en M&O)

                            €17.900

Waarvan acceptabel (4a)

€ 1.511

Waarvan niet‐acceptabel (4b+5+6)

€16.389

Begrotingscriterium
De afwijkingen zijn ontleend aan de  analyse van het resultaat per programma. Dit is toegelicht in het jaarverslag onder het hoofdstuk ‘Wat heeft het gekost’ van het betreffende programma. De afwijkingen zijn vervolgens beoordeeld aan de hand van de financiële verordening 2024. Alle afwijkingen zijn in absolute bedragen opgenomen.

Overschrijding van lasten, investeringskredieten en reserves
Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting (i.c. overschrijding van de lasten) als onrechtmatig wordt beschouwd. Afwijkingen worden als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties (FV art. 10 lid 4):

  1. Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding

compenseren.

  1. Er is sprake van een overschrijding op een open-einde regeling.
  2. De overschrijding past binnen het bestaande beleid van de raad.

De afwijking van de overschrijding lasten op programma’s (1a) kan als volgt worden gespecificeerd.

Betreft

Programma

Acceptabel

Bedrag

  1. Afboeken immateriële vaste activa Bouwen aan Houten. Deze kosten worden afgeboekt indien dit niet binnen 5 jaar leidt tot een exploitatieplan.

Algemene dekkingsmiddelen

1c

€ 1.511

  1. Kapitaallasten e.a.

Algemene dekkingsmiddelen

N.v.t.

€ 302

  1. Overig

Voor en met Inwoners

N.v.t.

€ 110

Totaal

1.923

De afwijking van de overschrijding investeringskredieten (1b) kan als volgt worden gespecificeerd.

Betreft

Programma

Acceptabel

Bedrag

  1. Hogere kosten voor tweede balkon theater Aan de Slinger.

Samen leven

N.v.t.

€ 45

De afwijking van de overschrijding ongeautoriseerde reservemutaties (2) kan als volgt worden gespecificeerd.

Betreft

Programma

Acceptabel

Bedrag

  1. Hogere onttrekking aan de reserve dan begroot.

Duurzame leefomgeving

N.v.t.

€ 141

Overige afwijkingen
Begrotingsafwijkingen zoals overschrijdingen van baten en/of onderschrijdingen van de lasten
en de baten zijn op zichzelf niet onrechtmatig. Deze zijn alleen onrechtmatig als die niet tijdig tot
een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld. Deze worden als begrotingsonrechtmatigheden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording. Afwijkingen worden
als tijdig aangemerkt als de (verwachte) afwijking is opgenomen in een bestuursrapportage of in
een raadsinformatiebrief uiterlijk in december van het betreffende begrotingsjaar.

Uit de analyse van de afwijkingen blijkt dat vrijwel alle afwijkingen welke zich hiervoor kwalificeren niet tijdig zijn gemeld. Deze zijn wel nader toegelicht in het hoofdstuk ‘Wat heeft het gekost’ van het betreffende programma.

De volgende afwijkingen zijn wel tijdig gemeld en kunnen als volgt worden weergegeven.

Betreft

Programma

Gemeld

Bedrag

  1. Op de Jeugd Zorg in natura is op basis van het 2e trimester een overschot zichtbaar. Bij deze rapportage is echter een tekort voorzien. Bij de jaarrekening is het tekort verder toegenomen.

Samen leven

RIB Prognose 2e trimester 2024.
De begroting voor 2024 is vervolgens al opgehoogd, maar dit blijkt onvoldoende te zijn geweest.

€ 1.406

  1. Onderschrijding van de baten en lasten van de grondexploitatie.

Duurzame leefomgeving

Herziening van de grondexploitatie vindt jaarlijks plaats bij het vaststellen van de jaarrekening cf. artikel 21 van de Financiële verordening.

€ 10.513

  1. Vanwege de extreme prijsstijgingen in de markt bleek in 2022 dat de middelen voor verduurzaming van het Fort Honswijk ontoereikend waren. Door de raad is op 4 oktober 2022 besloten om € 275 beschikbaar te stellen voor de verduurzaming en te dekken uit het begrotingssaldo. Dit is in 2022 niet verwerkt en in 2024 hersteld.

Algemene dekkingsmiddelen

Raadsbesluit 595094 d.d. 4 oktober 2022.

€ 275

Voorwaardencriterium

Met betrekking tot de naleving van de Europese aanbestedingsregels merken we op dat 10 onderzochte dossiers (leveranciers) als niet rechtmatig zijn beoordeeld. Dit betreft een bedrag van € 438.

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen. Voor de geconstateerde afwijkingen is een rapportagegrens gehanteerd € 75.000.

Deze pagina is gebouwd op 10/30/2025 07:40:16 met de export van 08/14/2025 12:51:46