Programmaverantwoording

Programma Goede bereikbaarheid

Programma Goede bereikbaarheid - Wat heeft het gekost?

(Bedragen x €1000)

Deelprogramma's





Rekening
2023




Primitieve
begroting
2024




Begroting
na
wijziging
2024





Rekening
2024


Verschil begroting
na
wijziging
vs
rekening
2024

03.

Goede bereikbaarheid

lasten

03.01

Mobiliteitsbeleid

85

100

196

185

10

03.02

Autoverkeer

3.762

5.419

6.726

3.597

3.130

03.03

Fietsverkeer

960

921

1.313

1.262

51

03.04

Openbaar vervoer

0

8

155

6

150

03.99

Programmabrede kosten

0

7

-34

0

-34

Totaal lasten

4.807

6.454

8.356

5.049

3.307

baten

03.01

Mobiliteitsbeleid

20

2

2

1

-1

03.02

Autoverkeer

225

2.431

3.168

683

-2.485

03.03

Fietsverkeer

419

433

781

800

18

03.04

Openbaar vervoer

0

0

155

5

-150

03.99

Programmabrede kosten

0

0

0

0

0

Totaal baten

664

2.866

4.107

1.490

-2.617

Saldo baten en lasten

4.143

3.588

4.249

3.560

-689

Mutaties reserves

03.99

Dotaties

2.331

1.876

1.741

2.056

-315

03.99

Onttrekkingen

1.625

1.042

1.314

536

-778

Saldo mutaties reserves

706

835

427

1.520

1.093

Saldo Goede bereikbaarheid

4.849

4.423

4.676

5.080

-404

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

03.01.Mobiiteitsbeleid
Diverse verschillen < € 150.000

10

0

03.01.Mobiliteitsbeleid
Diverse verschillen < € 150.000

0

-1

03.02.Autoverkeer
Diverse verschillen < € 150.000

633

0

0

-107

03.02.Autoverkeer
Herstel Kanaaldijk Oost op basis van samenwerkingsovereenkomst met Rijkswaterstaat (RWS)

0

-2.378

03.02.Autoverkeer
Op basis van een samenwerkingsovereenkomst met RWS en HDSR voert de gemeente Houten de regie over het project Kanaaldijk-Oost waarbij werkzaamheden worden uitgevoerd voor het herstel van het dijklichaam, de weg en de kanaalsloot. RWS heeft hiervoor budget beschikbaar gesteld, projectleiding komt voor rekening van de gemeente Houten. In de begroting van de gemeente Houten worden de uitgaven van de gemeente (€ 2,55 miljoen) voor het grootste gedeelte gecompenseerd door inkomsten vanuit RWS (€ 2,38 miljoen), de kosten voor projectleiding komen ten laste van de bestemmingsreserve Beheer Openbare Ruimte. Onderzoek naar technische risico's heeft veel tijd in beslag genomen, waardoor in 2024 nog maar beperkt werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daardoor is sprake van forse onderschrijdingen, voor de lasten € 2,5 miljoen, voor de baten € 2,38 miljoen. Deze resterende budgetten worden via resultaatbestemming overgebracht naar 2025.

2.497

0

03.03.Fietsverkeer
Diverse verschillen < € 150.000

51

0

0

18

03.04. Openbaar Vervoer
Diverse verschillen < € 150.000

150

0

03.04.Openbaar vervoer
Diverse verschillen < € 150.000

0

-150

03.99.Programmabrede kosten
Diverse verschillen < € 150.000

-34

0

Subtotaal Baten en Lasten

3.307

-2.618

Reserves

Onttrekkingen reserves
Diverse afwijkingen < € 150.000

0

-620

Onttrekkingen reserves
Per abuis is op programma Goede Bereikbaarheid een begrote onttrekking aan de bestemmingsreserve Straatverlichting opgenomen voor toegenomen energielasten van de openbar verlichting. De exploitatie van het product Straatverlichting sluit met een positief saldo (€ 206 K). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de investeringen voor verduurzaming nog niet zijn afgerond en er nog geen sprake is van kapitaallasten. Daardoor is er sprake van een storting in de bestemmingsreserve Straatverlichting in plaats van een begrote onttrekking (€ 158 K) aan de reserve. Deze mutatie is echter verantwoord onder het programma Duurzame Leefomgeving.

0

-158

Stortingen reserves
Diverse afwijkingen < € 150.000

-25

0

Stortingen reserves
Op basis van het MJOP voor groot onderhoud en vervanging van assets in de openbare ruimte worden kapitaallasten van deze investeringen in mindering gebracht op de storting in de bestemmingsreserve Beheer Openbare Ruimte. In 2024 zijn er nog geen investeringen afgerond en dus ook nog geen kapitaallasten in mindering op de storting gebracht. Nadeel € 290 K.

-290

0

Subtotaal Reserves

-315

-778

Totaal

2.992

-3.396

(+ voordeel / - nadeel)

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2025 15:33:08 met de export van 08/13/2025 15:26:33