Programmaverantwoording

Programma Samen Leven

Programma Samen Leven - Wat heeft het gekost?

(Bedragen x €1000)

Deelprogramma's





Rekening
2023




Primitieve
begroting
2024




Begroting
na
wijziging
2024





Rekening
2024


Verschil begroting
na
wijziging
vs
rekening
2024

01.

Samen Leven

lasten

01.01

Gezondheid

14.277

15.934

15.067

14.512

555

01.02

Saamhorigheid

15.873

18.181

20.937

17.294

3.642

01.03

Leren en werken

36.630

35.493

39.193

40.431

-1.238

01.04

Thuis

376

975

563

510

53

01.99

Programmabrede kosten

0

105

-60

0

-60

Totaal lasten

67.156

70.688

75.700

72.748

2.952

baten

01.01

Gezondheid

2.784

1.891

2.072

2.025

-47

01.02

Saamhorigheid

1.973

711

3.092

2.938

-154

01.03

Leren en werken

9.851

9.304

11.086

11.794

707

01.04

Thuis

436

826

263

246

-18

01.99

Programmabrede kosten

0

0

0

0

0

Totaal baten

15.044

12.731

16.513

17.003

489

Saldo baten en lasten

52.112

57.957

59.186

55.746

-3.441

Mutaties reserves

01.99

Dotaties

198

0

1.111

1.111

0

01.99

Onttrekkingen

102

29

364

277

-87

Saldo mutaties reserves

96

-29

747

834

87

Saldo Samen Leven

52.207

57.927

59.933

56.580

3.354

Verklaring

Verschil lasten

Verschil baten

Baten en Lasten

01.01 Gezondheid - gestegen kosten maatschappelijke partners

196

0

01.01 Gezondheid:
Diverse verschillen < 150.000

0

-47

01.01 Gezondheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. binnensportaccommodaties, regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en collectieve zorgverzekering minima)

359

0

01.02 Saamhorigheid - afwikkeling boekwaarde Huis van Houten:
Op 27 september 2024 is de raad geïnformeerd in een RIB (851063) dat de verhuizing van de huidige gebruikers van het Huis van Houten naar een tijdelijke locatie voorlopig moet worden uitgesteld. De financiële consequenties daarvan zijn in de laatste begrotingswijziging van 2025 (de slotwijziging) opgenomen. Daarin is niet opgenomen de consequenties voor de begrote afboeking van de boekwaarde van het bestaande pand Huis van Houten. Deze stond in 2024 begroot voor € 2.455.000 en zou ten laste worden gebracht van de beklemde algemene reserve. Door de geschetste ontwikkelingen vindt dit op een later moment plaats. Dat betekent dat er een onderschrijding is van de lasten van € 2.455.000, maar dat ook de begrote onttrekking aan de beklemde algemene reserve van € 2.455.000 leidt tot een onderschrijding van de baten. Per saldo is dit neutraal.

2.455

0

01.02 Saamhorigheid - Sociaal Team:
Het jaar 2024 is voor de Stichting Sociaal Team met een positief saldo afgesloten. Als gevolg hiervan stort het Sociaal Team € 405.285 van de bijdrage terug aan de gemeente Houten. Het positieve saldo is voornamelijk veroorzaakt doordat de werkelijke personeelsbezetting lager uitkwam dan begroot. Dit verschil in de FTE werd veroorzaakt door personeelsverloop en krapte op de arbeidsmarkt; inmiddels is de personeelsbezetting weer op orde.
Daarnaast was er in de begroting geen rekening gehouden met ontvangen ziekengelden van het UWV inzake de wet WAZO (Wet Arbeid en Zorg) en hieraan gekoppeld opnamen van ouderschapsverlof.

405

0

01.02 Saamhorigheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. Houtense werktafel, Op Koers, huisvesting sociaal culturele centra, inburgering, toegerekende overheadkosten)

782

0

01.02 Saamhorigheid:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. inburgering en huisvesting sociaal culturele centra)

0

-154

01.03 Leren en werken - Bijstand voor zelfstandigen (BBZ):
Er hebben minder inwoners gebruik gemaakt van de BBZ.

212

0

01.03 Leren en werken - Bijstandsverlening en inkomensvoorziening:
De afwijking op de lasten BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten) zit niet zo zeer op hogere aantallen, maar is een gevolg van een rekenfout bij de WIL. Dit wordt nader toegelicht bij de behandeling van het jaarverslag van de WIL.

-463

0

01.03 Leren en werken - Bijstandsverlening en inkomensvoorziening:
De baten voor BUIG worden geraamd op basis van BUIG prognoses van het Rijk. Deze bedragen zijn nog niet bekend bij het opstellen van de Houtense begroting.

0

827

01.03 Leren en werken - Bijzondere bijstand:
Voor inkomensondersteuning waren er minder aanvragen dan WIL verwacht had. Er was met name een stijging in aanvragen statushouders verwacht maar deze bleef uit. Het aantal aanvragen is moeilijk voorspelbaar.

0

152

01.03 Leren en werken - Minimabeleid:

Ondernemer Centraal (60k voordeel):
Aanvankelijk was er een budget van €39.000 vastgesteld voor Ondernemer Centraal. Halverwege het jaar ontstond de verwachting dat dit bedrag onvoldoende zou zijn, waarop werd besloten tot een budgetverhoging. Later bleek echter dat deze inschatting was gebaseerd op onjuiste informatie, waardoor de verhoging niet noodzakelijk was geweest.

Basisdienstverlening Schuldhulpverlening (47k voordeel):
De basisdienstverlening schuldhulpverlening is sinds 2024 een nieuwe beleidsontwikkeling. In samenwerking met WIL is onderzocht welke onderdelen van deze dienstverlening direct in 2024 geïmplementeerd konden worden en welke onderdelen een langere termijn vergen. Om deze reden is een beperkt deel van de nieuw ontvangen structurele middelen ingezet.

SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek (21k voordeel):
Binnen de SPUK wordt gewerkt met normbedragen op basis van bandbreedtes in het aantal gedupeerden.
Gemeente Houten valt in de categorie van 50-100 gedupeerden en ontvangt op basis daarvan normbedragen voor de werkzaamheden voor de consulent brede ondersteuning.
De daadwerkelijk gemaakte kosten liggen echter lager dan het ontvangen normbedrag.

Overigen (25k)

153

0

01.03 Leren en werken - Toegerekende overheadkosten (doorbelaste kostenplaatsen):
Tijdens het opstellen van de begroting worden de kostenplaatsen op basis van voorcalculatie aan de producten doorbelast. Als gevolg van de regels Besluit begroting en verantwoording (BBV) worden de kostenplaatsen bij de jaarrekening op basis van de werkelijke kosten (salarissen en inhuur van derden) doorbelast aan de producten.

181

0

01.03 Leren en werken - Zorg in natura (ZIN) jeugd:
Binnen de T3 prognose voor uitgave ZIN Jeugd is gebleken dat er een begrotingsoverschrijding is van 1,4 miljoen. N.a.v. de T2-rapportage is de begroting voor 2024 al opgehoogd, maar dit blijkt onvoldoende te zijn geweest. In 2024 is er op meerdere inkoopsegmenten (Ambulant en Gezinsvormen) meer zorg beschikt en gedeclareerd dan er op basis van cliëntaantallen en zorgomvang vooraf begroot is. Er is een enorme toename aan kosten per cliënt gemaakt op de Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg (SGGZ) en op de Begeleiding Midden en Zwaar. Dit heeft te maken met de complexiteit van problematiek bij cliënten, grotere inzet van ambulante hulpverlening om thuiszitters richting onderwijs te krijgen, maar ook om cliënten langer thuis te laten wonen. Daarnaast heeft de vierkant financiering van Gezinsvormen onvoldoende begroot voor de grotere inzet ambulante zorginzet (denk aan GGZ behandeling of begeleiding om crisis te voorkomen) die de cliënten binnen dit segment nodig hadden.

-1.406

0

01.03 Leren en werken:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. onderwijshuisvesting, BBZ, onderwijs achterstandenbeleid)

0

-272

01.03 Leren en werken:
Diverse verschillen < 150.000 (o.a. voordeel bij kinderopvang doelgroepen en PGB jeugd, nadeel bij uitvoeringskosten Werk en Inkomen)

84

0

01.04 Thuis
Diverse verschillen < 150.000

53

0

0

-18

01.99 Programmabrede kosten
Diverse verschillen < 150.000

-60

0

Afronding

1

0

0

1

Subtotaal Baten en Lasten

2.952

489

Reserves

01.99 Programmabrede kosten - onttrekking reserves:
De kosten voor intensivering aanpak statushouders zijn opgevangen binnen de begroting van de houtense werktafel. Halverwege 2024 is een verkeerde inschatting gemaakt dat hiervoor extra incidentele middelen vanuit de bestemmingsreserve Programma Transities in Samenhang voor nodig waren.

0

-87

Subtotaal Reserves

0

-87

Totaal

2.952

402

(+ voordeel / - nadeel)

Deze pagina is gebouwd op 08/13/2025 15:33:08 met de export van 08/13/2025 15:26:33