Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht werkt de GGDrU aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven. Waarin iedereen uitgenodigd wordt mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
Deelnemende partijen
Colleges van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht (m.u.v. de JGZ) en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder (of burgemeester) heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 26). Houten heeft in het AB 3 stemmen van totaal 70.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Houten is ook vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders die ook JGZ afnemen (alle gemeenten m.u.v. gemeente Utrecht).
Begrotingsprogramma
Samen leven, deelprogramma Sport en gezondheid
Ouder-Kind zorg, deelprogramma ThuisMaatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de publieke gezondheid voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Regionaal belang
Onderdeel uitmaken van de GGDrU levert voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht, expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen dat inwoners van Houten in balans zijn, gezond gedrag vertonen en in een gezonde leefomgeving wonen en participeren. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding waaronder bijvoorbeeld Covid-19 en TBC, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties, het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de publieke gezondheidszorg voor onder meer Oekraïense vluchtelingen en statushouders.
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU, bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en effecten van de coronaperiode op jongvolwassenen. Uitkomsten van deze onderzoeken zijn van invloed op beleidskeuzes. Verder investeert Houten in de vorm van maatwerk in o.a. advies aan scholen omtrent een gezonde leefomgeving voor kinderen, versterking van opvoedvaardigheden bij kwetsbare ouders en een meldpunt waar inwoners hun zorgen kunnen uiten over mede-inwoners.Afspraken met andere deelnemers
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Uit de jeugdmonitor blijkt opnieuw dat de eerder gesignaleerde effecten van de coronacrisis op de mentale gezondheid onder jongeren blijven doorwerken. Dit zal ook in 2025 de aandacht van de GGD blijven houden.
Beleidsverantwoording
In 2024 heeft de GGD binnen een aantal beleidsdoelen te maken gehad met nieuwe ontwikkelingen. Onder andere toegenomen aandacht voor PFAS en schimmel in huurwoningen binnen het deel 'veilige leefomgeving'. Teruglopende vaccinatiebereidheid en uitbraken van kinkhoest en mazelen binnen kansrijk opgroeien. Dit alls tegen een achtergrond van druk op personeelsbestand van de GGD en de druk op de gemeentefinancien. De gemeente Houten dringt daarom bij de GGD aan op scherpe prioritering.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.331
€ 4.619
€ 288
Vreemd vermogen
€ 29.288
€ 32.366
€ 3.078
Totaal vermogen
€ 33.619
€ 36.985
€ 3.366
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -1.320
€ 288
€ 1.608
Mutatie
reserves€ 1.320
€ 1.053
€ -267
Resultaat
€ 0
€ 1.341
€ 1.341
Bron
Jaarstukken 2023 GGD regio Utrecht
Aanwezige risico's
Conform de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in de jaarrekening 2023 GGDrU tellen de GGD-brede risico's op tot € 1.538 duizend. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 2.409 duizend. Daarmee is de verhouding (beschikbaar/benodigd) 1,567; de genoemde risico's zijn daarmee afdoende afgedekt.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Deelnemende partijen
Colleges van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Éen wethouder heeft zitting in het Algemeen Bestuur (AB), dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25).
Houten heeft in het AB 4 van de 75 stemmen. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Houten heeft geen lid in het Dagelijks Bestuur, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door de overslag, het transport en de verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, de overslag en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Afspraken met andere deelnemers
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De indexering van de verwerkingscontracten (inflatiecorrectie) is minder hoog uitgevallen dan verwacht. Glas en oud papier brachten zelfs veel meer op dan geraamd. Er is nog geen overeenstemming tussen de rijksoverheid de afvalverwerkers en de gemeente over de hogere verwerkingskosten ivm de lachgasproblematiek.
Beleidsverantwoording
De AVU heeft de gemeenten die op zoek moeten naar een nieuwe afvalinzamelaar ondersteund door een marktverkenning te houden en door te inventariseren welke publieke inzamelaars bij welke gemeenten afval zouden kunnen gaan inzamelen. De voorbereiding voor de aanbesteding van de verwerking van GFT en Restafval zijn in gang gezet en zullen in 2025 worden afgerond.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de begrote bijdrage 2024 en de werkelijke bijdrage 2024 opgenomen.
De bijdrage in 2024 is 14% lager dan begroot. Daardoor krijgt de gemeente in 2025 € 224.817 aan teveel betaald voorschot terug van de AVU. Dat komt omdat onze inwoners minder afval hebben geproduceerd dan in de voorgaande jaren, de indexering van de verwerkingstarieven voor GFT lager uitviel dan geraamd en omdat het ingezamelde papier en glas veel meer hebben opgebracht dan verwacht.Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 21.104
€ 20.800
€ -304
Totaal vermogen
€ 21.104
€ 20.800
€ -304
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 304
€ 304
Mutatie
reserves€ 0
€ -304
€ -304
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Bron
Concept Jaarstukken 2024 AVU van 20 februari 2025
Aanwezige risico's
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De geactualiseerde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2022 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het restafval en GFT kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat. Daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 6 per ton restafval en GFT. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 75.000. Hoewel het risico klein werd geschat, heeft een brand in de nascheidingsinstallatie en exploderende lachgascilinders in verbrandingsovens, laten zien dat de risico's niet nul zijn. De financiële afhandeling van deze incidenten, moet nog plaatsvinden.
Overige relevante gegevens
www.avu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het realiseren van voldoende recreatiemogelijkheden van voldoende kwaliteit binnen de eigen gemeente en in de directe leef-omgeving.
Deelnemende partijen
Raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Eén wethouder van de gemeente Houten heeft met deze ge-meenschappelijke regeling zitting in het AB.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio. Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden (SGL) voert deze taken uit mede namens de gemeente Houten. Voor de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud heeft SGL een overeenkomst gesloten met Staatsbosbeheer (SBB).
Regionaal belang
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners in de nabije leef-omgeving. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn niet gebonden aan de gemeente waar iemand woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de Lek) en/of het grotere groene buitengebied meer ruimte voor recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijvoorbeeld Utrecht of Nieu-wegein. Met deze regeling worden lusten en lasten voor het be-heer van de recreatieterreinen verdeeld.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en in de regio zijn.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Begin 2023 heeft een transitie plaatsgevonden in de organisatie van SGL. Doel van deze transitie was het realiseren van een goede bedrijfsvoering binnen de SGL waarbij alle recreatieterreinen conform de afspraken en binnen de beschikbare budgetten worden beheerd en onderhouden. Daar worden nog steeds stappen in gezet die leiden tot verbeteringen.
Vervolgens zijn in 2024, voor de verdere optimalisatie van de bedrijfsvoering, onder andere alle beheer- en onderhoudswerkzaamheden in een model (TBM; Terrein Beheermodel) gezet zodat dat dat kan worden geïmplementeerd in de bedrijfsvoering van SBB. Omdat bleek dat de kosten voor dit onderhoud hoger waren dan de huidige deelnemersbijdrage (vooral vanwege het feit dat groot onderhoud en vervangingen niet juist in de oude begroting was opgenomen), zijn ook voorstellen gedaan voor bezuinigingen. Volgende stap is dat het beheer en onderhoud in enkele scenario’s wordt weergegeven voor verschillende niveaus van deelnemersbijdragen; waaronder in ieder geval één op het niveau van de huidige bijdragen. Dit zal in 2025 nader worden uitgewerkt en aan de raden en staten voor goedkeuring worden voorgelegd.
Om ook naar de toekomst te kunnen kijken en te bepalen welke zaken voor het beheer en onderhoud van belang zijn en hoe wij daarmee om zouden kunnen gaan, zijn Gebiedspaspoorten opgesteld, is een 4-Jarig Uitvoeringsplan en is een Toekomstvisie opgesteld. Deze zijn in 2024 ambtelijk beoordeeld en van commentaar voorzien en moeten in 2025 bestuurlijk worden vastgesteld.Beleidsverantwoording
SBB heeft de recreatieterreinen in 2024 volgens afspraak en conform de gestelde kwaliteit onderhouden.
In 2024 is een verdere optimalisatie van de bedrijfsvoering voortgezet en is ook naar de toekomst gekeken hoe onze recreatieterreinen duurzaam kunnen worden beheerd en onderhouden zodat deze veilig en toegankelijk zijn en blijven. Bovenstaand is beschreven welke stappen daarvoor zijn gezet waarbij daarover in 2025 bestuurlijke besluitvorming op moet volgen.Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2024 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 5
€ 6
€ 1
Vreemd vermogen
€ 3
€ 3
€ 0
Totaal vermogen
€ 8
€ 9
€ 1
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 42
€ 560
€ 518
Mutatie
reserves€ 202
€ 103
€ -99
Resultaat
€ 244
€ 663
€ 419
Bron
www.recreatieschapstichtsegroenlanden.nl
Aanwezige risico's
Vooralsnog zijn er geen risico’s waarbij het nog wel zo is dat de beheer en onderhoudskosten nader uitgewerkt moeten worden in het Terrein Beheermodel (TBM). Daarbij wordt in ieder geval een scenario uitgewerkt waarbij de kosten voor dat beheer en onder-houd gelijk zijn aan de huidige deelnemersbijdrage. Vervolgens kan worden gekozen voor ander beheer met bijvoorbeeld hogere deelnemersbijdragen. Dat betreft dan een te nemen keuze.
Overige relevante gegevens
https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht. Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een
cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brandweerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Deelnemende partijen
Colleges en burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De burgemeester heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit de burgemeesters van de gemeenten (totaal 26).
Houten heeft in het AB 3 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 5 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
De VRU voert de taken uit die zij heeft op grond van de Wet Veiligheidsregio's. De VRU draagt zorg voor een (fysiek) veiligheidszorgniveau en verhoogt dit daar waar het kan. Het werk van de VRU is gericht op externe veiligheid, brandveiligheid en brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang
Het regionale belang is gelegen in:
- eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer;
- eenduidige aanpak van rampen en crises;
- eenduidige aanpak brandweerzorg.
Lokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Afspraken met andere deelnemers
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De VRU heeft alle ontwikkelingen ook opgenomen in het nieuwe beleidsplan 2024-2027 en voert dit uit binnen het programma versterking crisisbeheersing.
Beleidsverantwoording
In de jaarrekening VRU 2024 vindt verdere verantwoording plaats.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2024 en begrote bijdrage 2025 t/m 2029 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
€ 28.319
€ 34.600
€ 6.281
Vreemd vermogen
€ 65.218
€ 71.108
€ 5.890
Totaal vermogen
€ 93.537
€ 105.708
€ 12.171
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -421
€ 8.282
€ 8.703
Mutatie
reserves€ 421
€ -994
€ -1.415
Resultaat
€ 0
€ 7.288
€ 7.288
Bron
www.vru.nl
Aanwezige risico's
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
www.vru.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Werken en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Deelnemende partijen
Raden en colleges van de Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 8).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 8.
De wethouder die lid is van het AB is tevens lid van het DB, dat uit 4 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Samenleven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier samenwerkende gemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Regionaal belang
De samenwerking biedt financieel voordeel, omdat we gezamenlijk efficiënter uitkeringen kunnen verstrekken en ondersteuning kunnen bieden bij schulden en (boven)regionale werkgevers kunnen bereiken.
Lokaal belang
Het belang van Houten is dat door in gezamenlijkheid schulddienstverlening en bijstandsverstrekking te organiseren een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit kan worden gegarandeerd. Er wordt op gestuurd dat vanuit de regionale organisatie WIL zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het lokale netwerk in Houten.
Afspraken met andere deelnemers
Middelen voor (arbeids)-ontwikkeling, bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (het zogeheten BUIG-budget), middelen voor minimaregelingen en middelen voor bijzondere bijstand worden niet met elkaar gedeeld, en per iedere individuele gemeente afgerekend.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Om in te spelen op de bestaansonzekerheid die mensen ervaren heeft WIL o.a. de energie-toeslag uitgekeerd. Om een verbinding te maken tussen enerzijds de krappe arbeidsmarkt en anderzijds het bijstandsbestand is gekozen om een aanpak vorm te geven waarbij mensen intensief, stapsgewijsd, gedurende een langere periode richting arbeidsmarkt worden begeleid.
Beleidsverantwoording
WIL is meer lokaal gaan werken doordat een afvaardiging vanuit inkomen(sondersteuning) participeert in het sociaal plein. WIL werkt aan een aanpassing van het poort-proces om beter in te spelen o de doelgroep die vanuit beschermd wonen zelfstandig gaat wonen. Het proces rondom de vorming van een regionaal werkcentrum heeft vertraging opgelopen en heeft in 2023 nog geen invloed gehad.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 6.896
€ 5.421
€ -1.475
Totaal vermogen
€ 6.896
€ 5.421
€ -1.475
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 0
€ 0
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Bron
jaarstukken 2023
Aanwezige risico's
WIL kent geen algemene reserve en heeft derhalve geen weerstandsvermogen. Indien de gevolgen van risico's zich voordoen, komen de gevolgen hiervan ten laste van de deelnemende gemeenten. De belangrijkste risico's die worden onderkend in de begroting 2025 van WIL:
- Hoger ziekteverzuim dan geraamd door (te) hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt;
- Hogere regelings- en uitvoeringskosten dan geraamd. De begroting 2025 van WIL is gebaseerd op het aantal klanten 2023 + 1%. Het CPB en SCP verwachten een toename van het aantal klanten, maar kunnen de omvang nog niet goed schatten. Dit geldt ook voor impact van een mogelijk AZC in de gemeente;
- De inzet van WIL voor nieuw beleid is nog lastig te ramen. Tevens is een eventueel benodigd investeringsbudget voor de doorontwikkelagenda nog niet goed te ramen.Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
In het Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) werken de deelnemende partijen samen om:
▪ uitvoering te geven aan de Archiefwet, dat wil zeggen: toe te zien op de kwaliteit en rechtmatigheid van het gemeentelijk informatiebeheer, te zorgen voor de houdbaarheid, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van de permanent te bewaren gemeentelijke archieven en te fungeren als frontoffice van de gemeenten voor mensen die stukken willen inzien;
▪ te voorzien in een kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en door te zorgen dat zoveel mogelijk mensen daarvan kunnen genieten en gebruik maken. Het RAZU voert voor de deelnemende gemeente de taken uit de Archiefwet uit waardoor de deelnemende gemeenten aan hun wettelijke verplichtingen voldoen.Deelnemende partijen
Gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente (artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling). Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Wijk bij Duurstede 3 stemmen en Vijfheerenlanden 6 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het RAZU geeft uitvoering aan de Archiefwet 1995. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, en archieven ouder dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor iedere belangstellende. Tot de taken van het RAZU behoren:
- beheer van oudere archieven
- toezicht en advisering
- beheer jongere archieven
- dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Regionaal belang
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc.. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. In co-creatie met de aangesloten gemeenten wordt in 2025 het e-depot operationeel opgeleverd, waarbij het uitgangspunt is om zo naadloos mogelijk aan te sluiten op de manier waarop de gemeentelijke informatiehuishoudingen zijn ingericht.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De Archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht houdt op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt. In juli 2024 zijn de bouw- en constructiedossiers van de gemeente Houten over de periode 1962 tot en met 2002 formeel overgebracht naar het RAZU. De dienstverlening vanuit dit archief wordt door het RAZU verzorgd.Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
De modernisering van de Archiefwet uit 1995 staat al enige tijd hoog op de agenda in de Tweede Kamer. Met het voorstel van de nieuwe Archiefwet, dat het kabinet reeds in november 2021 heeft ingediend, hoopte men aanvankelijk op een inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2024. Echter, de verwachte datum is nu verplaatst naar 1 januari 2026.
Het RAZU heeft nauwkeuriger in kaart gebracht welke collectieonderdelen beperkt en/of beperkt bruikbaar zijn. Dit is vastgelegd in het collectiebeheersysteem en de gegevens worden jaarlijks geactualiseerd. Hiermee wordt het risico op het schenden en overtreden van de openbaarheids-, privacy- en auteursrechtelijke regels tot een minimum beperkt.Beleidsverantwoording
e-depot
De ontwikkeling van het E-depot is ook in 2024 verder vormgegeven. Het RAZU neemt daarin de leiding en de verantwoordelijkheid. Er wordt gewerkt in lijn met de informatiekundige visie Common Ground. Begin Begin 2025 wordt een werkend e-depot opgeleverd, waarna deelnemende gemeenten de mogelijkheid hebben om digitale archieven over te brengen naar de e-depot voorziening van het RAZU.Wet hergebruik overheidsinformatie
De kwaliteitsverbetering en standaardisering van de collectiedata, zodat de data open worden, was in 2024 een continue activiteit. Ook in 2025 zal dit voortgezet worden.Beleidsplan 2024-2027
Gedurende de jaren 2024- 2027 wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan van het RAZU: Archieven: Open, Openbaar, (Her)Bruikbaar. Het ambitieniveau voor de taakuitvoering is hierin vastgesteld. In het beleidsplan zijn vijf toekomstperspectieven geschetst die richting geven aan de activiteiten in de jaren 2024-2027:·Fygitaal;
·Verbindend;
·Zichtbaar;
·Inclusief;
·Dynamisch;Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2024 en de begroting 2025 t/m 2029 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
€ 258
€ 250
€ -8
Vreemd vermogen
€ 834
€ 922
€ 88
Totaal vermogen
€ 1.092
€ 1.172
€ 80
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -157
€ 8
€ 165
Mutatie
reserves€ 157
€ -65
€ -222
Resultaat
€ 0
€ -57
€ -57
Bron
www.razu.nl
Aanwezige risico's
Niet van toepassing
Overige relevante gegevens
www.razu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Deelnemende partijen
Colleges van gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per deelnemer (totaal 12).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).
Houten heeft geen zitting in het DB.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op milieudossiers.
Afspraken met andere deelnemers
Geen
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
In 2024 hebben de voorbereidingen plaatsgevonden voor de conform het collegeprogramma voorgenomen taakoverdracht VTH- milieu. Dit alles is in goed overleg en binnen de planning gerealiseerd. In 2024 is ook de DVO 2025 vastgesteld op basis van het nieuwe totaalpakket aan taken dat bij de RUD is belegd per 1-1-2025.
Tevens heeft er regionale besluitvorming plaatsgevonden over de op te richten nieuwe Omgevingsdienst. In het laatste kwartaal van 2024 heeft dit geleidt tot een goede afronding van fase 1 (richten) van het fusietraject. Fase 2 (inrichten) zal heel 2025 in beslag nemen om per 1 januari 2026 een nieuwe Omgevingsdienst voor de hele regio te starten.
De samenwerking met de afdeling Ruimte is het afgelopen jaar
geïntensiveerd. Er is door de RUD ondersteuning geleverd op verschillende milieuthema’s (incl. vertaling naar beleid
en conceptregels voor o.a. het omgevingsplan), het bestuurlijke traject voor vaststelling van het milieubeleidsplan, geadviseerd over het vormgeven van de omgevingstafel.Beleidsverantwoording
Realisatie DVO:
De dienstverleningsovereenkomst 2024 is voor 82% gerealiseerd.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is bij een aantal thema’s duidelijk één van de oorzaken van de iets achterblijvende
realisatie. In 2025 zal blijken of de Omgevingswet structureel minder inzet vergt op bepaalde productgroepen zoals bijvoorbeeld vergunningverlening. De verwachting is dat in 2025 weer sprake zal zijn van een stijgende lijn daar eind 2023, net voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, mogelijk wat meer aanvragen zijn ingediend dan normaal. Dit geeft een iets vertekend beeld.Naleefgedrag:
Het spontaan naleefgedrag bij milieutoezicht in Houten is 60% dit ligt hoger in vergelijking met de regionale benchmark. Dit wil zeggen dat bij 40% van de controles overtredingen worden geconstateerd. Het toezicht effect heeft een percentage van 62%, wat betekent dat bij 38% van de overtredingen handhaving
noodzakelijk is.Financiële bijdrage
De structurele bijdrage van Houten aan de RUD Utrecht bedroeg € 439.000 na de 1e begrotingswijziging 2024.
Het Algemeen Bestuur heeft op 30 september 2021 besloten in te stemmen met het vastzetten van de variabele bijdrage voor het jaar waarin de Omgevingswet ingaat. Dit betrof het begrotingsjaar 2024. Achteraf bleek deze vastzetting niet nodig en is afgerekend op daadwerkelijke productie en was er ook nog sprake van een fors overschot in de begroting.Een groot deel van het positieve jaarresultaat is geplaatst in een bestemmingsreserve 2025 ter dekking van de fusiekosten. Zodra er aanleiding is om deze bestemmingsreserve daadwerkelijk in te zetten vindt hierover eerst besluitvorming plaats in het AB.
Het AB heeft besloten het resultaat over het boekjaar 2024
ad. € 1.402.000 als volgt te verwerken:
a. € 373.000 toe te voegen aan de Algemene reserve;
b. € 57.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Persoonsgebonden Opleidingsbudgetten;
c. € 379.000 te onttrekken aan de Doorontwikkeling RUD;
d. € 1.235.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Naar één omgevingsdienst Utrecht; e. € 116.000 terug te storten aan deelnemerGemeente Houten ontving op grond van de afrekening DVO 2024 een teruggaaf van: € 26.717 (€ 1.235,- vaste bijdrage / € 25. 482 variabele bijdrage). Ook nam de provincie Utrecht conform de regionale tijdelijke afspraak een deel van de bodemtaken voor haar rekening. Voor Houten betrof dit een bedrag van € 10.033.
De verdeling van de terugstorting van het resultaat (totaal € 116.000) resulteerde voor Houten in een summier bedrag van
€ 2.671.Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.517.000
€ 2.948.000
€ 1.431.000
Vreemd vermogen
€ 6.504.000
€ 7.309.000
€ 805.000
Totaal vermogen
€ 8.021.000
€ 10.257.000
€ 2.236.000
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 369.000
€ 1.431.000
€ 1.062.000
Mutatie
reserves€ -29.000
Resultaat
€ 1.402.000
Bron
CONCETP Jaarstukken 2024 regievoerdersoverleg 4-3-2025 / Collegebesluit nvt
Aanwezige risico's
Voorzieningen zijn niet opgeteld bij het vreemd vermogen:
01-01: 859.000
31-12 1.298.000Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
BghU heft en int belastingen namens haar deelnemers en stelt daarnaast de hoogte van de WOZ-waardes vast van alle woningen en bedrijven in deze gemeenten.
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het bestuur, dat is samengesteld uit 1 lid per college van burgemeester en wethouders en 2 leden van het college van dijkgraaf en hoogheemraden (totaal 11).
Houten heeft in het bestuur 8 stemmen van totaal 200.Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Regionaal belang
Als samenwerkingsverband verzorgt de BghU namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen binnen het werkgebied en stelt jaarlijks de WOZ-waarden vast van alle onroerende zaken voor onze deelnemers. Verzorgt voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en meten voor alle gemeenten de gebruiksoppervlakte in voor de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
De BghU borgt de continuïteit van zijn taakuitvoering en streeft naar continue verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid van het waarderings- en belastingproces.
BghU wordt geleid op basis van maatschappelijk algemeen aanvaardbare principes. Afgelopen jaar is onze strategie aangescherpt en intern uitgedragen met- het streven naar goede en betrouwbare dienstverlening en
- efficiënt objectenbeheer.
Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Afspraken met andere deelnemers
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
In 2024 is de ICT transitie afgerond.
Verder blijkt uit tussentijdse rapportages dat de BghU vorderingen heeft gemaakt ten aanzien van de door haar geformuleerde beleidsvoornemens:
• beter beheer Objecten (BAG, BRK), Eigenaren (BRK),Gebruikers (NHR, BRP) en Gebruik / Verbruik;
• verdere ontwikkeling van de medewerkers dienstverlening door gerichte training (benaderen klanten, opstellen schriftelijke communicatie, etc.);
• het verder versterken van de kwaliteit van de dienstverlening;
• het aanscherpen van de schriftelijke communicatie met als doelstelling dat de schriftelijke communicatie voor iedere belastingplichtige eenduidig geïnterpreteerd kan worden en daarmee duidelijk is;
• verbeteren van de kwaliteitscontroles;
• leren van 'fouten' door veelvuldige communicatie in en tussen de procesteams;
• eerder en gerichte stappen zetten in het invorderingsproces en daarmee het aantal vorderingen dat via de deurwaarder wordt geïncasseerd te verlagen.
• Inlopen van ontstane achterstanden met betrekking tot de aanslagen.Beleidsverantwoording
Bij de bedrijfsvoering worden de volgende vier kernwaarden onderscheiden: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2024 en begrote bijdrage 2025 t/m 2029 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.539
€ 2.782
€ 1.243
Vreemd vermogen
€ 5.299
€ 3.103
€ -2.196
Totaal vermogen
€ 6.838
€ 5.885
€ -953
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Bron
www.bghu.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
Vennootschappen
- Vennootschappen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van circa € 160 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Ik ben zeer tevreden over de in het verslagjaar
behaalde financiële resultaten. De portefeuille
langlopende kredietverlening is in 2023 met 1 miljard
euro gestegen tot 89 miljard euro. We hebben onze
klanten voor 11,3 miljard euro aan nieuwe langlopende
leningen verstrekt. Dat is weliswaar 1 miljard euro
minder dan vorig jaar, maar 0,5 miljard euro méér dan
onze verwachting was. Ik vind dat een knappe prestatie
gelet op de uitdagende marktomstandigheden.Beleidsverantwoording
Het renteresultaat bedroeg 563 miljoen euro. Dit is
82 miljoen euro meer dan het resultaat in 2022.
De langere looptijd van de verstrekte leningen –
die looptijd is gemiddeld 23 jaar – en de gestegen
rente hebben bijgedragen aan deze stijging. BNG Bank
beoordeelt het renteresultaat als structureel gezond.
Over het verslagjaar 2023 hebben wij een nettowinst
gerealiseerd van 254 miljoen euro.Financiële bijdrage
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2023 en begrote dividend 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.615
€ 4.700
€ 85
Vreemd vermogen
€ 107.459
€ 110.800
€ 3.341
Totaal vermogen
€ 112.074
€ 115.500
€ 3.426
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 254
€ 254
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 254
€ 254
Bron
www.bngbank.nl
Aanwezige risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef in het
verslagjaar onveranderd sterk. De Common Equity Tier
1-ratio en de Tier 1-ratio bedroegen per einde 2023
respectievelijk 43% en 46%. We zijn tevreden over de
gestage groei in het aantrekken van financiering met
ESG-obligaties. In 2023 is dit percentage gegroeid naar
41%, een toename van 5% ten opzichte van 2022.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschappen
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles
wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Deelnemende partijen
Onder andere vijf provincies, waaronder provincie Utrecht, en gemeenten binnen zeven provincies. Binnen de provincie Utrecht zijn de volgende gemeenten aandeelhouder:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, ZeistBestuurlijke vertegenwoordiging
Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders.
De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen. Houten bezit 0,666% van de totale aandelen.
Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een (drink)waterbedrijf dat medeverantwoordelijkheid is voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Regionaal belang
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm van dividend.
Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Beleidsverantwoording
Financiële bijdrage
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 649.500
€ 677.700
€ 28.200
Vreemd vermogen
€ 1.446.600
€ 1.559.700
€ 113.100
Totaal vermogen
€ 2.096.100
€ 2.237.400
€ 141.300
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 27.200
Mutatie
reserves€ 9.000
Resultaat
€ 36.200
Bron
geconsolideerde jaarrekening Vitens 2023 (bedragen x 1000)
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.vitens.nl
- Vennootschappen
Stedin Groep
Stedin Groep
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
In Maart 2024 is de gemeente Houten met een kapitaal van 1 miljoen ingestapt in de aandelen van Stedin, net zoals een aantal andere provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Stedin. Hiermee willen we Stedin ondersteunen om de energie infrastructuur toekomstbestendig maken. Dit draagt bij aan de veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie en aan de
energietransitie. Dit is besloten in de raadsvergadering van 19 Maart 2024Deelnemende partijen
Rijk, provincies en gemeenten uit het verzorgingsgebied van Stedin
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Stedin is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders. De gemeente heeft zeggenschap in Stedin via het stemrecht op de aandelen. Indirect loopt er een lijn via de provincie Utrecht als deelnemer van de Comissie van Aandeelhouders.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en de provincies Utrecht en Zeeland: een overwegend stedelijke en industriële regio. Zij zorgen ervoor dat ruim 2,3 miljoen huishoudens en zakelijke klanten over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen. Zo wordt de komende jaren het netwerk uitgebreidt zodat meer dan 100 windmolens kunnen draaien, verstevigen ons elektriciteitsnet met meer dan 1.300 kilometer kabels en bouwen ze 500 elektriciteitsstations. Allemaal om de energietransitie, de extra woningbouw en bedrijvigheid in ons gebied mogelijk maken
Regionaal belang
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede energievoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede energievoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Belangrijk element daarbij is leveringszekerheid: burgers en bedrijven moeten verzekerd zijn van een betrouwbare energievoorziening om de maatschappelijke en economische continuïteit en stabiliteit te borgen.
Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm aandelen t.w.v. 1 miljoen waartegenover een jaarlijkse dividenduitkering staatAfspraken met andere deelnemers
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Door forse investeringen te doen werkt Stedin in nauwe samenwerking met stakeholders aan het mogelijk maken van de energietransitie. Dit doen we door veilig sneller te bouwen, het huidige net flexibeler te benutten én het net goed te beheren. Dit alles voor een betrouwbare dienstverlening aan onze klanten. Hierbij hebben we oog voor onze medewerkers, zodat zij graag bij ons werken, zich kunnen ontwikkelen en zich veilig voelen bij een maatschappelijk betrokken en financieel gezond Stedin. Door zo duurzaam mogelijk te werken aan een nieuw energiesysteem gebaseerd op decentraal opgewekte duurzame energie, dragen we bij aan (inter)nationale doelstellingen om CO2-uitstoot te reduceren. Dit doen we door én de uitstoot van onze eigen bedrijfsvoering te minimaliseren, onze leveranciers aan te moedigen hetzelfde te doen én onze klanten in staat te stellen hun CO2-uitstoot te reduceren
Beleidsverantwoording
Financiële bijdrage
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Stedin is niet aan de orde.
Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
€ 3.221.000
€ 3.370.000
€ 149.000
Vreemd vermogen
€ 5.063.000
€ 5.704.000
€ 641.000
Totaal vermogen
€ 8.284.000
€ 9.074.000
€ 790.000
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 180.000
Mutatie
reservesResultaat
Bron
Jaarrekening 2024
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
Stedin.nl
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden
U10
U10
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Montfoort, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Oudewater en Zeist vormen het U10-netwerk. Samen met samenwerkingspartners als overheden, het bedrijfsleven en kennisinstituten presenteert de U10 zich als Metropoolregio Utrecht naar de Rijksoverheid en andere subsidiepartners.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant. Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).
Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
U10 is een netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken op maatschappelijke thema's en uitdagingen. Deze thema's zijn mobiliteit, economie, wonen, gezondheid, groen en landschap en duurzaamheid.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:
• Gezonde woon- en leefomgeving
• Economische positionering
• Klimaatneutrale regio
• Duurzame bereikbaarheid
• Groen en LandschapAfspraken met andere deelnemers
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd aan alle bestuurstafels.
Terugblik voorspelde ontwikkelingen
Het IRP is geëvalueerd, waarna er een uitvoeringsagenda is voorbereid. Deze agenda wordt begin 2025 aan alle colleges voorgelegd ter vaststelling. Verder is er gestart met de vorming van gebiedsallianties voor de uitvoering van het IRP, waarbij er samengewerkt wordt met omliggende gemeenten (Kromme Rijn-gebied en Zuidwest). Met de vorming van deze allianties kunnen de belangen van Houten beter worden vastgelegd en uitgedragen.
De realisatie van de RES 1.0 loopt vertraging op. De opgave van Houten ligt wel op schema. Voor de herijking van de RES is een plan-Mer gestart.Beleidsverantwoording
U10 en Regio Amersfoort werken samen aan de Regiopoorten, waarbij wordt ingezet op het versterken van OV-knooppunten ten behoeve van de grote woningbouw- en mobiliteitsopgave. De eerste stappen zijn gezet om de ontwikkeling van CMK-gebied ook als koploperproject verder uit te werken in de Regiopoortenstrategie. In U10-verband zijn zienswijzen ingediend op o.a. het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW), de provinciale energievisie en vervoersplannen van het openbaar vervoer. We werken samen in het Energie Diensten Centrum (EDC) om verduurzaming van woningen te stimuleren. Via de Utrecht Talent Alliantie (UTA) wordt ingezet op om- en bijscholing van werkenden (leven lang ontwikkelen) naar sectoren met grote structurele tekorten aan werknemers; het in 2024 opgerichte Regionaal Talent Fonds draagt hieraan bij door een gebundelde inzet van financiële middelen.
Op 19 juni en 4 december zijn er radenbijeenkomsten georganiseerd.Financiële bijdrage
Houten levert een structurele bijdrage per inwoner, die jaarlijks wordt gecorrigeerd. Dit gebeurt op basis van een mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex. Dit kwam in 2020 uit op een index van 3,2%, voor 2021 een index van 2,9%, voor 2022 een index van 3,3%, voor 2023 een index van 2,4%, voor 2024 een index van 7,4% en voor 2025 een index van 4,3%.
Op basis van het aantal inwoners op 1 januari 2024 heeft Houten het volgende bijgedragen: € 67.124 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10, € 18.307 voor het mobiliteitsconvenant, € 38.635 voor uitvoering het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) en € 48.675 voor het bestuursconvenant EBU/ROM (Economic Board Utrecht/Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht). In totaal € 127.904.Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal vermogen
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaatMutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.utrecht10.nl
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening
2023Begroting
2024Rekening
2024Saldo
2024GGD Regio Utrecht (GGDrU)
2.241.021
2.622.472
2.628.600
-6.128
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
4.152.273
4.515.191
4.708.033
-192.842
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
1.749.641
1.916.956
1.896.554
20.402
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.684.426
2.831.000
2.834.680
-3.680
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
388.017
448.459
406.354
42.105
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
684.736
728.000
728.000
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
270.200
311.793
311.793
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
215.691
222.981
222.981
Totaal
12.386.004
13.596.852
13.736.994
-140.142
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening
2023Begroting
2024Rekening
2024Saldo
2024Stedin Groep
-10.024
-10.024
NV Bank Nederlandse Gemeenten
-15.600
-10.000
-11.457
1.457
Totaal
-15.600
-20.024
-21.480
1.456
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Overige samenwerkingsverbanden
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening
2023Begroting
2024Rekening
2024Saldo
2024U10
159.279
168.231
160.306
7.925
Totaal
159.279
168.231
160.306
7.925